czwartek, 15 czerwca 2017

Domowy ogródek dla kota

Koty to przede wszystkim mięsożercy, ale od czasu do czasu potrzebują też zjeść trawę. Koty wychodzące nie mają problemów z dostępem do świeżej trawy. Kiedy tylko chcą mogą podskubywać do woli trawę rosnącą na trawnikach albo perz. Koty, które przebywają wyłącznie w domu, takiej możliwości nie mają. Mimo tego także powinny mieć dostęp do trawy, którą można zasiać w domu. Niech nasz kot też ma w domu taki swój mini ogródek. Dlaczego koty jedzą trawę? Ponieważ działa ona oczyszczająco na układ pokarmowy. Trawa ułatwia wydalenie sierści (koty połykają jej bardzo dużo kiedy się myją), zanieczyszczeń, niestrawionych resztek pokarmu, śluzu, nadmiaru żółci oraz robaków. Trawa zawiera dużo błonnika, który bardzo dobrze wpływa na trawienie i prawidłową przemianę materii.  Trawy są bogatym źródłem witamin, enzymów, aminokwasów i soli mineralnych, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie kota. Zawarty w trawie chlorofil zmniejsza ból, pomaga leczyć infekcje, owrzodzenia skóry oraz niedokrwistość. Koty, które zjadają trawę nie interesują się innymi roślinami doniczkowymi. Jaką trawę wybrać? Można kupić trawę dla kota w sklepie zoologicznym np. internetowym. Kiedyś zamówiłam taką trawkę. Była w lekkiej, plastikowej tacce. Zalałam ją wodą, tak jak było napisane na opakowaniu, postawiłam na parapecie i powinna była ładnie wyrosnąć. Tak jednak się nie stało, ponieważ Wisia uciekając przed odkurzaczem wskoczyła na parapet i niestety zrzuciła ją. Dlatego dla mnie najlepsze jest własnoręczne zasianie trawy w doniczce. A zasiać można trawę trawnikową albo zboże (można kupić na targu): żyto, jęczmień, owies, pszenicę (niektóre koty są na nią wrażliwe, więc należy uważać). Moje koty podgryzają owies. Dla tych osób, które nie wiedzą jak zasiać owies podaję małą instrukcję.
Jak zasiać owies?
1. Wsypać niecałą doniczkę ziemi - nie może być jej za dużo, 
    ponieważ owies wyrastając powoduje podniesienie się jej i pękanie.
2. Na ziemię wsypać dużo i gęsto ziarenek owsa.
3. Owies przykryć warstwą ziemi, leciutko uklepując.
4. Podlać delikatnie wodą, żeby ziarenka nie wypłynęły. 
5. Postawić na parapecie lub innym słonecznym miejscu 
    (najlepiej w miejscu niedostępnym dla kotów; można 
     wykorzystać małą, domową szklarnię)
6. Podlewać niedużą ilością wody i nie za często, żeby nie 
     pojawiła się pleśń. 
7. Po kilku dniach powinny pokazać się pierwsze kiełki.
Niestety owies nie jest trwałą rośliną i trzeba siać go na nowo (ale czego nie robi się dla kota). Jego zaletą jest to, że można mieć go w domu przez cały rok.
Pisząc o właściwościach trawy dla kota korzystałam z:
Życzę miłej współpracy z kocimi pomocnikami. 




Lusia sprawdza czy jest wystarczająco dużo ziemi.


Potem zatwierdza odpowiednią liczbę ziarenek owsa.


Do audytu przyłączyła się Tosia. Sprawdza, czy ziarenka są na pewno przykryte ziemią.


Tosia przeprowadza kontrolę jakości ziarenek. Nie za późno? 😊



Lusia i Tosia uznały, że praca skończona i należy im się 3 dni wolnego.

Owies musi być pod ochroną, ponieważ Lusia nie pozwalała mu spokojnie wyrosnąć. 😊


Kto sieje, ten zjada.


















6 komentarzy:

  1. Muszę chyba takie coś zrobić u siebie bo mój kot podjada mi kwiaty, a jest kotem domowym i niewychodzącym. Wtedy jak będzie zajadał taką trawę to wezmę furminator https://sklep.germapol.pl/pl/furminatory-dla-kota.html i będę mogła bez problemu go wyczesać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dokładnie, super napisany artykuł. Myślę, że kot jest bardziej zadowolony, kiedy jakieś roślinki są w domu. A jaki kot najlepiej sprawdzi się typowo do domu? Ja zastanawiam się nad taką http://nasze-zwierzaki.pl/k/koty/koty-perskie/ rasą. Chyba koty perskie nie są tak psotne, jak te "podwórkowe" co?

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie bardzo ciekawie napisane. Czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń

Moje koty w 2022 roku

Witajcie moi Kochani.  Wisia Rok 2022 był bardzo trudnym rokiem dla mnie, ponieważ musiałam podjąć bardzo ciężką decyzję dotyczącą Wisiuni. ...